IMG 1417

In het voorjaar krijgen de leerlingen een soort kennismakingsdag. Deze dag is bedoeld om het groepsgevoel te verstevigen. De leerlingen komen uit verschillende leerjaren en we moeten natuurlijk als één groep afreizen. Deze dag kwamen wat Afrikaanse rituelen aan bod (jambé) maar ook leren ballonvouwen wat daar in Afrika wel van pas komt met de kleine kinderen die we gaan vermaken. Een deel van de donatie gekregen van Stichting Steunfonds hebben we daar goed voor kunnen gebruiken. Deelnemers moeten goed voorbereid zijn als ze zo’n reis gaan maken. Teambuilding maar ook bewustwording is daarbij een belangrijk proces! In April 2016 hebben we (overigens ook al jaren met succes) een goede doelen dag voor de gehele school. De leerlingen die meegaan nemen de organisatie geheel voor hun rekening. De dag bestaat uit een fietstocht waarbij de klassen van het JTC onderweg opdrachten uit moeten voeren. Deze fiets “posten” zijn geheel in het teken van Afrika. Al onze leerlingen konden zich laten sponsoren voor deze tocht. Ook hier wordt een pracht bedrag opgehaald. Een succes dus.

IMG 0342

Na een lange voorbereiding begint dan uiteindelijk het project. Het programma zit compleet vol en onze leerlingen doen bijzondere indrukken op. Het begint met een townshiptour voor de kennismaking. Daarna gaan de deelnemers bijna drie weken hard werken aan diverse projecten zoals:

- Het bezoeken en mee werken op diverse kindercrèches, bezoeken van een primary school en daar de kindertjes les geven, sport en spel.

- Het renoveren van een zeecontainer in een township met als doel dat de bewoners van de township daar in het vervolg eventueel bijles kunnen krijgen en het opslaan van sportspullen.

- Het bezoeken van het Ithemba project wat inhoudt dat onze leerlingen daar meehelpen met het uitdelen van voedsel en andere hand en spandienst en het meehelpen van het renoveren van een keuken

- Organiseren van een Valley market wat inhoudt dat er op deze markt eten verkocht waarvan de opbrengst gaat naar diverse goede doelen.

- Het bezoeken van een highschool waar onze leerlingen geheel in uniform aan rondliepen. Het bijzondere hiervan was dat deze uniformen aan het einde van de dag werden gedoneerd aan de school. Het mooie hiervan is dat iemand uit de township zo’n uniform kreeg wat weer inhoudt dat dit kind naar school mag en wat weer iets positiefs met zich meebrengt namelijk als je naar school gaat ben je verzekerd van een maaltijd.

- Human Dignity Centre. Kinderen van diverse leeftijden lesgeven en de gehele dag vermaken middels spelletjes. Hierbij kwamen onze leerlingen tot de ontdekking dat je niet veel nodig hebt om kinderen eventjes gelukkig te maken.

- Meehelpen met de organisatie “Love Story”, een organisatie die zorgt voor de daklozen. Onze leerlingen heb daar twee dagen meegeholpen met voedsel te bereiden en die zij vervolgens ’s avonds zelf uit mochten gaan delen aan de daklozen.

- Het bijwonen van een kerkdienst wat heel veel indruk maakt.

foto reis

Kortom een intensief project. De drie weken waren om voordat we het wisten. Het afscheid was daarom ook moeilijk.

Bij terugkomst hebben van diverse ouders gehoord dat hun kind zo verrijkt teruggekomen is. Het mes snijdt dus aan twee kanten. zoals we noemen een win-win situatie. Onze leerlingen hebben de indruk van hun leven gehad en daar hebben ze heel goed werk verricht. Het nieuwe schooljaar is inmiddels al weer begonnen en deze deelnemers zijn met veel enthousiasme en passie de klassen ingegaan om hun ervaring door te geven. Hierdoor is weer de interesse gewekt om een vervolg aan het project te geven. Dankzij de donatie van Stichting Steunfonds konden we dit realiseren!