Kampweek Stichting BLvA

Ook in Nederland zijn er nog heel veel kinderen voor wie een vakantie - om uiteenlopende redenen - niet vanzelfsprekend is. Daarom organiseert Stichting Beter Leven voor Allen (BLvA) een speciale kampweek, waar leeftijdsgenoten kunnen spelen, leren en nieuwe contacten kunnen leggen. Voor de kampweek van zomer 2022 heeft Stichting Steunfonds een financiële bijdrage toegekend.

Kampweek voor kinderen - zomer 2022

Voor veel kinderen in Nederland staat er in de zomervakantie van alles op het programma: van uitjes met het gezin, buitenspelen met vriendjes en vriendinnetjes tot meegaan met een zomerkamp van scouting, de sportclub of kerk.

Helaas is dit niet voor alle kinderen vanzelfsprekend. Voor alle kinderen die deze ervaringen van huis uit niet kunnen opdoen - om wat voor reden dan ook - organiseert Stichting Beter leven voor Allen (BLvA) een speciale kampweek. Zodat ook zij de kans hebben om op 'vakantie' te gaan, net als andere kinderen in de Nederlandse samenleving.

Op zomerkamp nemen ze deel aan leuke activiteiten, ontmoeten ze andere kinderen en leren ze vaardigheden die een leven lang van pas komen. En de ouders? Die hebben de gelegenheid om deze week zelf weer op te laden en even tot rust te komen van de hectiek van alledag. Om de organisatie te ondersteunen heeft Stichting Steunfonds een financiële bijdrage toegekend aan dit project.

Een week lang leren, spelen en jezelf ontwikkelen

De kinderkampweek van Stichting Beter Leven voor Allen staat in het teken van ontwikkeling en het opdoen van nieuwe ervaringen. Door het gevarieerde programma doet vrijwel elk kind tijdens de kampweek ervaringen op die het thuis onder normale omstandigheden niet zou (kunnen) opdoen.

Voor een aantal kinderen biedt de kampweek daarnaast de mogelijkheid om hun taalvaardigheid verder te ontwikkelen. Een deel van de groep kan in de thuissituatie niet of niet voldoende Nederlands spreken. Tijdens de kampweek ontwikkelen zij spelenderwijs hun woordenschat en werken ze aan hun zelfvertrouwen in de Nederlandse taal.

Ook is het jaar in, jaar uit mooi om te zien hoe de verschillende culturen en achtergronden van de kinderen samenkomen. Ieder kind heeft een unieke identiteit en mag hier trots op zijn. Door nieuwe contacten aan te gaan vormen er nieuwe vriendschappen, die onder de 'normale omstandigheden' thuis wellicht nooit waren ontstaan. Zo leren de kinderen samen, en van elkaar.

De kampweek in vogelvlucht

Maandag: introductie

De kampweek van 2022 werd afgetrapt met een introductiespel. Het doel van het spel: het ijs breken en meer over elkaar te weten te komen dan alleen een naam en een gezicht. In groepsverband worden stellingen - die elk gaan over een van de kinderen - aan de juiste persoon gekoppeld. Het introductiespel was net als vorig jaar een groot succes en zorgde direct voor verbinding tussen de kinderen.

Dinsdag: sportdag

Op de tweede dag stond een van de toffe kamptradities op het programma: de sportdag. Nadat de kinderen in teamverband eigen sportshirts hadden ontworpen en gemaakt, kon de competitie beginnen. Dankzij de fanatieke inzet en aanmoediging onderling was de sportdag wederom erg leuk! Een zelfgemaakt waterijsje bracht na afloop de nodige verkoeling.

Woensdag: zwemmen en kampvuur

De volgende dag was het van vroeg in de ochtend tot laat in de avond een drukte van jewelste. Op de fiets vertrokken de kinderen naar het zwembad in Nunspeet. Naast de gezamenlijke spellen was er natuurlijk ook alle tijd om vrij te zwemmen, van de glijbaan af te gaan en van de duikplank af te springen. Bij terugkomst op het kampterrein werd door een deel van de groep fanatiek hout gesprokkeld, waarmee het kampvuur opgebouwd kon worden. Bij het warme en gezellige kampvuur vertelden de kinderen en begeleiders elkaar mooie verhalen, werd er samen gezongen en werden er natuurlijk ook marshmallows geroosterd. Moe maar voldaan werd de dag samen afgesloten.

Donderdag: op bezoek bij De Koperen Ezel en bonte avond

Op donderdag vertrok de groep opnieuw met de fiets naar een van de geplande activiteiten. Dit keer was de eindbestemming gezinspark en boerderij De Koperen Ezel in Epe. Naast spelen in het park, konden de kinderen hier onder begeleiding op ezels rijden, boerderijdieren voeren en over een hindernisbaan klimmen en klauteren. Er was op de boerderij zelfs een kameel aanwezig, daar stonden de meeste kinderen toch wel even van te kijken. 's Avonds werd het kamp - geheel volgens kamptraditie - afgesloten met een bonte avond. De kinderen lieten allemaal hun talenten zien aan elkaar, de begeleiders en de jury. Een mooie afsluiter van een geslaagde kampweek!

Hoogtepunt van kampweek 2022: de complimentendoos

Tijdens een van de knutselactiviteiten is dit jaar een complimentendoos gemaakt. De complimentendoos stond vrijwel de gehele week op een centrale plek op het kampterrein. Kinderen konden de hele dag complimenten schrijven. Over elkaar, over de kampweek, over de begeleiders, noem maar op. Aan het eind van elke dag werden de ingeleverde complimenten voorgelezen door een van de begeleiders. Alle complimenten zijn bewaard en door de kinderen mee naar huis genomen aan het einde van de kampweek.

Zelf financiële steun aanvragen voor jouw project?

Stichting Steunfonds biedt financiële ondersteuning aan projecten of evenementen gericht op de vorming en ontwikkeling van jeugd en jongeren. Benieuwd of jouw project in aanmerking komt? Check op onze informatiepagina de voorwaarden. Ook vind je hier algemene informatie die belangrijk is voor het indienen van een aanvraag.