Kampweek voor jongeren met autisme

Stichting Empower heeft mede dankzij financiële steun van Stichting Steunfonds een kampweek georganiseerd voor jongeren met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en/of ADHD.

Outdoor kampweek door Stichting Empower

In de zomer van 2023 heeft Stichting Empower voor jongeren (13-17 jaar) met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en/of ADHD een bijzonder zomerkamp georganiseerd. Midden in de bossen, op campingterrein De Wolfskuil in Ommen, zijn door de dappere jongeren grote stappen gezet op het vlak van zelfstandigheid. Stichting Steunfonds heeft de kampweek mede mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage.

Angsten overwinnen en positief zelfbeeld creëren

Stichting Empower is een non-profitorganisatie die zich inzet voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en/of ADHD. Meedoen aan reguliere activiteiten - bijvoorbeeld het volgen van zwemles, meedraaien in sportverenigingen of een dagje naar de dierentuin - is voor deze groep kinderen en jongeren soms een flinke uitdaging. Stichting Empower biedt speciaal opgezette programma's en activiteiten aan die deze kinderen en jongeren ondersteunen vanuit hun eigen kracht. Zo leren zij hun angsten te overwinnen en kunnen ze net als alle andere kinderen onvergetelijke ervaringen opdoen die ze een leven lang met zich meedragen. Stichting Empower helpt kinderen en jongeren te werken aan een positief zelfbeeld en het ontwikkelen van zelfstandigheid.

De kampweek in vogelvlucht

Dag 1: opbouwen, vissen en dropping

De eerste dag van de kampweek op de Wolfskuil zat direct vol avonturen. Ondanks de regenachtige omstandigheden waren de eerste fanatiekelingen al snel na het uitpakken van de koffers langs de waterkant te vinden om te vissen. Ook het naastgelegen klimbos was snel ontdekt door de jongeren. Het hoogtepunt van vandaag: een spannende dropping in de bossen van Ommen. Door een knap staaltje samenwerken kwamen alle jongeren uiteindelijk ruim op tijd weer terug op kampterrein!

Na een heerlijke avondmaaltijd werd door een aantal jongeren samen het kampvuur aangestoken. Tot in de late uurtjes werden er verhalen verteld en spelletjes gespeeld. Een geslaagde eerste dag die smaakt naar meer!

Dag 2: zon, klimmen en pizza bakken

De tweede dag verscheen er tussen de buien door zo nu en dan een welkom zonnetje. De droge momenten werden met open armen ontvangen en de jongeren trokken en weer volop op uit. In de middag was er voor ieder wat wils: vissen, wandelen, klimmen en klauteren, mountainbiken of spelletjes spelen op het kampterrein.

Moe maar voldaan werd in de middag het vuur aangestoken om 's avonds te pizza's op te bakken. Helaas bleek het hout te vochtig door alle regen. De jongeren hebben goed samengewerkt en bleven met elkaar zoeken naar oplossingen om het vuur op te stoken. Desondanks is er toch maar voor gekozen om patat te bestellen. Die pizza's proberen we later deze week alsnog!

Dag 3: uitslapen, zwemmen en marshmallows

De kampweek op De Wolfskuil vliegt voorbij! De derde dag worden we wakker met opnieuw regen. Een perfect excuus om nog even te blijven liggen en lekker uit te slapen. Eenmaal opgestart begint de dag voor iedereen anders: de een gaat voetballen, anderen spelen gezellig samen een potje Rummikub of poker.

In de middag stonden er twee toffe activiteiten op de planning. Een deel van de groep is op onderzoek gegaan in het Oyfo techniekmuseum in Hengelo. Hier werden technische puzzels ontrafeld waarbij samenwerking onmisbaar bleek. De andere groep trok erop uit naar Wezep. In het indoor zwembad konden de jongeren eindeloos ravotten en stoeien in het water.

Dag 4: laatste dag, pizza bakken poging 2

Alweer de laatste volle dag samen op De Wolfkuil. De vissers van de groep hadden vandaag een mooie vangst: een flinke baars. Dat is zeker iets om trots op te zijn!

Ondanks een bui van tijd tot tijd, scheen vandaag de zon ook weer wat meer. Tijd voor buitenactiviteiten dus: boven het kampvuur werden zelfgemaakte broodjes gebakken, met deeg van de molen in Ommen. Extra lekker zo, als je het zelf hebt gebakken!

Uiteraard kon een tweede poging pizza's bakken niet ontbreken deze kampweek, dus werd er een echte Italiaanse pizzaoven aangerukt om een handje te helpen. Met wat hulp en goed samenwerken kwamen er overheerlijke pizza's uit, die binnen de kortste keren opgegeten waren. Als klap op de vuurpijl was ook het toetje een doe-het-zelf-project: marshmallows!

Met het vallen van de avond stond de laatste groepsactiviteit op het programma: lasergamen in de bossen rond het kampterrein. Een waanzinnig toffe ervaringen die een fanatieke onderlinge strijd op heeft geleverd.

Zelf ook een financiële bijdrage aanvragen?

Stichting Steunfonds draagt graag bij aan projecten en/of activiteiten gericht op vorming en begeleiding van jeugd en jongeren. Onder de vorming en begeleiding van jeugd en jongeren wordt het volgende verstaan:

1. Het organiseren van projecten voor de brede vorming van jeugd en jongeren
  2. Het organiseren van activiteiten voor en door jongerenbegeleiders en jeugdwerkers ten dienste van hun eigen brede vorming
  3. Het verkleinen van sociaal-maatschappelijke barrières die vorming belemmeren.

Stichting Steunfonds hanteert daarnaast nog een aantal voorwaarden om te zorgen dat de financiële bijdrage maximaal ingezet kan worden ten behoeve van de vorming en begeleiding van jeugd en jongeren. Onze snelle check van 7 vragen helpt jou te bepalen of je hieraan voldoet. Onderaan onze informatiepagina zijn antwoorden op veelgestelde vragen te vinden.