Nacht van de Levensbeschouwing 2022

De vijfde editie van de Nacht van de Levensbeschouwing kon rekenen op financiële steun van Stichting Steunfonds.

Op 12 oktober 2022 vond in de Martinikerk, Groningen de vijfde editie van de Nacht van de Levensbeschouwing plaats. Vanuit Stichting Steunfonds is hiervoor financiële steun verleend aan de Studentenkoepel voor Levensbeschouwelijke Organisaties (SKLO).

Thema: 'Jij in de maatschappij'

De vijfde editie van de Nacht van de Levensbeschouwing stond in het teken van de rol die studenten kunnen aannemen in de maatschappij. Hoe kunnen studenten het verschil maken en hoe ga je als student om met tegenslag? Belangrijke thema's die bij de ontwikkeling en vorming van jongeren vanzelfsprekend niet over het hoofd gezien mogen worden.

Het bespreekbaar maken van geestelijk welzijn onder studenten en jongeren, blijkt bij velen hoog op de agenda te staan. De Nacht van de Levensbeschouwing mocht maar liefst rond de 400 bezoekers ontvangen, waarvan een groot deel ook aan de aangeboden workshops deelnam.

Interview met Sander Schimmelpenninck

De SKLO nodigt ieder jaar een bekende gast uit voor een interview over actuele thematiek. Deze editie was als hoofdgast presentator en journalist Sander Schimmelpenninck aanwezig, onder meer bekend van het VPRO-programma Sander en de kloof. Prof. Dr. Ir. Jeroen de Ridder, onder meer als bijzonder hoogleraar christelijke filosofie verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, stelde hem scherpe vragen en trad op als gespreksleider bij vragen uit het publiek.

Interview Sander Schimmelpenninck Nacht van de Levensbeschouwing 2022

Workshops gericht op levensbeschouwelijke vragen

Naast het hoofdprogramma konden bezoekers deelnemen aan workshops waarin diverse levensbeschouwelijke vragen centraal stonden. Hoe ga je als student verstandig om met geld? Hoe kun je als ondernemer een verschil maken? En waaraan ontleen je jouw rol, positie en identiteit in de maatschappij? Kortom, waarom doen we wat we doen? Op eigenzinnig wijze gingen de sprekers aan de slag met het thema 'jij in de maatschappij' en kwamen levensbeschouwelijke vragen en zingeving op interactieve wijze samen.

Workshop Nacht van de Levensbeschouwing 2022

Zelf een aanvraag indienen?

Organiseer jij net als de Studentenkoepel voor Levensbeschouwelijke Organisaties een symposium, thema-avond of andere activiteit gericht op de vorming en begeleiding van jeugd en jongeren? Bekijk op onze informatiepagina of je in aanmerking komt voor financiële steun van Stichting Steunfonds.