Stichting Alongsiders: 'Zal ik met je meelopen?'

Stichting Alongsiders ontving financiële steun van Stichting Steunfonds voor het project 'Zal ik met je meelopen?'. In dit project ervaren jongeren de kracht van 'samen oplopen' en verbinden met elkaar. Alles draait om ontvangen en doorgeven.

Stichting Alongsiders organiseert project 'Zal ik met je meelopen?'

Stichting Alongsiders heeft - mede dankzij de financiële steun van Stichting Steunfonds - het project 'Zal ik met je meelopen?' opgezet. In dit project stond 'betrekken van' centraal. Jongeren die meedoen aan dit project ontdekken wat 'samen oplopen' (ook wel: 'alongsideren') kan brengen. En leren hoe zij hun opgedane ervaring weer aan anderen kunnen doorgeven.

Iedereen doet mee

Tell me, I will forget.
Show me, I will remember.
Involve me, I will understand.
-Confusius

Wie weet heb je deze uitspraak weleens langs horen komen. Misschien ook niet. Deze bekende uitspraak van Confusius betekent vrij vertaald: we willen allemaal betrokken worden, gezien en ingezet worden. En wat we dan doen, leren en ervaren, vergeten we niet meer. We waren er immers zelf bij. We deden allemaal mee, we deden het samen. Deze wijze gedachte vormt de basis waarop het project 'Zal ik met je meelopen?' is gevormd. Je staat niet alleen, we doen het samen.

Ontvangen en doorgeven

Project 'Zal ik met je meelopen?' is onder meer opgestart in Almere. Een groep jongeren heeft elkaar hier elke maand als groep ontmoet. Tussendoor zijn zij vaak ook nog in kleine groepen samengekomen. De jongeren hebben ervaren wat het betekent om naar elkaar om te kijken. Ze zijn betrokken (geweest) in elkaars leven. Daarnaast heeft iedere jongere twee vragen gehad:

• 'Zou jij naast een ander willen lopen?'
  • 'Wie zou dat voor jou kunnen zijn?'

In dit project draait het namelijk niet alleen om ontvangen, maar juist ook om doorgeven. Wat je zelf ontvangen hebt en ervaren hebt - waar je zelf de waarde van hebt gevoeld - ook voor een ander beschikbaar stellen. En dus hebben de jongeren zorgvuldig iemand uitgekozen in wie zij elk hebben geïnvesteerd. In veel gevallen een jongere broer of zus, soms een ander familielid of iemand uit de buurt of vriendengroep.

Het idee van samen oplopen is zo eenvoudig, maar de impact is enorm! Jongeren voelen zich dankzij dit project gezien, gehoord en begrepen.