VVV-Venlo StreetLeague - Horst

Mede dankzij financiële steun van Stichting Steunfonds hebben maar liefst 46 kinderen uit Horst mee kunnen doen aan de VVV-Venlo StreetLeague.

StreetLeague Horst

De VVV-Venlo Foundation heeft mede dankzij financiële steun van Stichting Steunfonds in 2022 de StreetLeague kunnen organiseren voor jeugd (10-17 jaar) uit Horst. De VVV-Venlo StreetLeague richt zich op het overbrengen van normen en waarden, het belang van sportiviteit en respect. Daarnaast is er veel oog voor talentontwikkeling, een gezonde leefstijl, meedoen met de maatschappij en positieve gedragsverandering.

Gave activiteiten in en rond Horst

Aan de VVV-Venlo StreetLeague in Horst deden maar liefst 46 deelnemers in de leeftijd van 10 tot 17 jaar mee, afkomstig uit drie wijken: de Norbertuswijk, In de Riet en de Mussenbuurt. Naast één meidenteam (10-17 jaar) deden er twee teams in de leeftijd 10-13 jaar mee en drie team in de leeftijd 14-17 jaar.

In iedere wijk vond een aparte speelronde plaats, die dankzij de hulp van vrijwilligers in goede banen werd geleid. Daarnaast vond in het Covebo Stadion - De Koel een speciale openingsbijeenkomst plaats. Ook werd een echte voetbaltraining gegeven door een trainer van de VVV Foundation op sportpark Ter Horst.

Ervaringen: verbondenheid, plezier en sportiviteit

Deelnemer: "Ik heb nieuwe mensen ontmoet in mijn wijk, en ben bij de voetbalvereniging gegaan. Ook voetbal ik nu vaker op het veldje in de wijk dan voor de StreetLeague."

Teamcoach: "Mooi om te zien is hoeveel liefde ze geven aan elkaar, ondanks alle verschillende culturen in een groep. Mooi is ook dat als ik ze nu tegenkom - zelfs kinderen van een ander team - ze me leuk groeten en dan wordt even gezegd: 'was echt leuk hè, de StreetLeague' of 'ik ken jou, jij was ook bij het voetballen'."

Bijdragen aan de buurt

Naast een sportieve uitdaging is de VVV-Venlo StreetLeague ook gericht op meer saamhorigheid en het versterken van de onderlinge banden in de wijk. Om iedereen te betrekken, vonden in Horst maar liefst 13 buurtbijdragen plaats, waaronder:

• opruimen van de wijk
  • cakejes bakken en uitdelen bij 'dichterbij'
  • flyers rondbrengen voor Dag van de Vluchteling

Feitjes op een rij ...

• 100% van de deelnemers vindt dat de StreetLeague volgend jaar weer moet plaatsvinden
  • 100% geeft aan dat de StreetLeague voor ontmoeting heeft gezorgd tussen verschillende mensen en groepen in de wijk
  • 85% verwacht dat kinderen door de StreetLeague meer zullen gaan deelnemen aan wijkactiviteiten
  • 57% geeft aan dat er dankzij de StreetLeague meer gebruik wordt gemaakt van het veldje in de wijk
  • 57% geeft aan dat de jongeren meer contact hebben in de eigen omgeving

Rapportcijfer coaches: 8.5