Pop-up expo 'LISTEN' op Kasteel Heeswijk

Mede dankzij financiële steun van Stichting Steunfonds is de expositie 'LISTEN' van het War Childhood Museum voor het eerst in Nederland te zien.

Pop-up expositie van het War Childhood Museum

Van 23 december 2022 tot en met 8 januari 2023 vond in Kasteel Heeswijk de bijzondere pop-up tentoonstelling LISTEN van het War Childhood Museum plaats. De unieke tentoonstelling laat op invoelende en indringende manier zien hoe kinderen een oorlog beleven. Mede dankzij financiële steun van Stichting Steunfonds is de unieke collectie met meer dan 5000 persoonlijke voorwerpen en verhalen van kinderen uit oorlogsgebieden voor het eerst in Nederland te zien.

Verhalen uit oorlogsgebied, door de ogen van een kind

Opgroeien in conflictgebied drukt zwaar op de ontwikkeling van een kind. Van een onbezorgde jeugd is geen sprake, spelen met vriendjes is niet vanzelfsprekend. LISTEN geeft een stem aan kinderen die zijn opgegroeid of terechtgekomen in conflictgebied. Met persoonlijke voorwerpen zoals knuffels en boeken wordt tastbaar wat kinderen houvast geeft in tijden van oorlog. De bijgaande verhalen onderstrepen hun onbevangenheid, veerkracht en het belang van vrede.

Knuffelhond van Dmytro uit Oekraïne
'Knuffelhond die mijn leven heeft gered' - Dmytro (m), geb. 2002 | Oekraïne